5 tips för att sälja mer online

I en tid då alltfler företag väljer att sälja uteslutande online så finns det ett stort behov av att förstå hur denna försäljning kan ökas. På nätet kan du nå många fler än med en lokal butik men det gäller förstås att förstå hur detta ska gå till.

Här är 5 tips som kan vara bra att beakta då du jobbar med strategier för marknadsföring för din webbutik.

  1. Använd leads för att nå rätt kunder

Något som är väldigt viktigt med all marknadsföring är att förstå sin målgrupp. Här går det att jobba med leads online. Det här är kontaktuppgifter till företag eller privatpersoner som med största sannolikhet har ett intresse av det du säljer i din webbutik. När det finns ett grundläggande intresse så är det ju lättare att skapa kontakt och sälja.

Idag är det otroligt vanligt att företag säljer sina varor och tjänster online. Men många missar helt och hållet vikten av att jobba aktivt med att nå ut till den relevanta kundgruppen online och via andra kanaler. Köp färdiga listor med leads eller lär dig hur du kan skapa dessa på egen hand.

  1. Dra ner på priser genom att dra ner på kostnader

Det finns så många sätt att dra ner på kostnader då du jobbar online. Du kan till exempel se på möjligheten att jobba med dropshipping i Sverige och utesluta behovet av ett lager. Detta är möjligt om du säljer produkter från företag som skulle kunna leverera direkt till dina kunder som beställer i din webbutik.

Om du kan konkurrera med lägre priser kan det vara något som leder till att du säljer mer. Men det förutsätter ju att folk upptäcker din webbutik med attraktiva priser för saker som de behöver och vill ha.

  1. Sälj igen till dina kunder

Om du kan hitta sätt att samla in information om och hålla kontakten med dina kunder så har du leads helt gratis. Det går att göra detta genom att skapa formulär och till exempel erbjuda en rabatt till personer som skriver in email och kanske telefonnummer.

Ta kontakt med tidigare kunder igen baserat på kunskap om vad de köpt och vad de tyckt om produkten. Kanske har du något som kan användas tillsammans med den första produkten eller något helt nytt som kommer att passa kundens profil perfekt.

  1. Personlig kundtjänst som säljer mer

Du kan också jobba med kundtjänst som inte bara svarar på frågor utan också säljer mer. När en person tar kontakt med supporten och möts av ett personligt brev från kundtjänst kan det leda till mer sälj på ett helt naturligt sätt.

Om supporten är bra på att förstå vilka produkter och tjänster som kan vara aktuella för varje fråga som kommer in så kan det absolut vara ett smart sätt att sälja mer på.

  1. Engagemang och interaktivitet

De bästa webbutikerna använder sig av bots som förbättrar interaktiviteten. Genom att ge förslag helt automatiskt går det att sälja mer. Här kan du dra nytta av att få hjälp med aktuella applikationer för att se till att din webbutik blir dynamisk och engagerad på ett automatiserat sätt.

Detta är något som kunder uppskattar och som leder till ökad försäljning då det blir tydligare för den som handlar vad som kan vara av intresse. Med god interaktivitet kan din webbutik sälja mycket mer och också få kunder att stanna kvar längre vilket är ett lyckat recept för mer-sälj.

Related Posts