Innan du köpet något på nätet så kanske du snabbt kolla om andra har gett produkten goda betyg. Om du ser att många är nöjda och glada så tänker du att det säkert blir bra och beställer. Det är väl inget konstigt med detta kan man tycka fast hur sanna är de omdömen du ser online?
När det blir problem med falsk marknadsföring
Det händer faktiskt att företag luras med sin marknadsföring. Och en del av denna marknadsföring kan vara att producera omdömen. Ibland genom att jobba aktivt med att be kunder om att dela med sig av sina erfarenheter online. I detta fall handlar det om omdömen som är på riktigt och som du kan lita på.
Men det sker också att företag helt enkelt hittar på omdömen. Det kan vara genom att be folk om att skriva positivt om en produkt som de inte ens har testat. Detta i utbyte mot något kanske en positivt kommentar tillbaka om någon annans produkt.
Det är den här typen av falsk marknadsföring som leder till skandaler som till exempel Huusk kniv bluffen som folk blev riktigt sura på år 2022. Du kan säga vad du vill om en produkt och om det sedan finns falska omdömen som bekräftar detta är det få som ser igenom bluffen.
Det finns sanna och osanna omdömen
Nu finns det som sagt sanna och osanna omdömen. Om du kikar på recensionerna som ges på Amazon så går det att se om en person som skriver om en produkt faktiskt har köpt den. Sedan finns det ju en hel del humoristiska recensioner på Amazon som med mening är till för att uppenbarligen vara helt galna.
Här är några exempel på knasiga Amazon recensioner:
Om du har köpt en produkt från en utländsk butik baserat på falska påståenden kan det vara svårt att sedan ångra köp. Det är inte säkert att de har samma typ av policy som svenska webbutiker har där du inte måste ha någon särskild anledning för att ångra ditt köp. Du kanske inte ens kan få någon ersättning då det finns fel på varan du köpt!
Det är inte bara kunder som måste akta sig
För dig som ska jobba med dropshipping Sverige eller någon annan form av marknadsföring där du bygger din information på omdömen och produktbeskrivningar som finns på nätet är det viktigt att förstå detta.
Du bör kontrollera väl att omdömen är sanna innan du bygger din produktstrategi på dem. I värsta fall kan du vara med och spä på en myt som får folk att ångra sina köp. Detta gäller förstås också för dig som jobbar med affiliate marketing.
För att summera det hela kan vi alltså säga att du kan tro på omdömen online men du bör beakta vem som säger vad och varför. Verifierade köpare är en säkrare källa såväl som omdömen där det inte är så svårt att se vem som står bakom påståendet. Detta kan till exempel vara någon på Facebook som du lätt kan kolla faktiskt existerar.