Hur viktigt är ett personligt brev som svar från kundtjänst?

Det händer en hel del med tekniken och idag kan du installera chattbot för att fånga in kunder som tar kontakt på ett effektivt sätt. Oavsett om du har kundtjänst som är öppen dygnet runt eller bara under några timmars tid per dag är det viktigt att beakta hur din support framstår i all kommunikation.

Det spelar ingen roll om du jobbar med droppshipping eller erbjuder dina tjänster online. En personlig brev service kan faktiskt göra stor skillnad i hur dina potentiella kunder uppfattar dig då de tar kontakt med chatt eller email.

Personligt brev för kundtjänst några tips

Idag används chatbots och artificiell intelligens överallt. När barnmorskor kan använda tekniken för ett säkrare och bättre arbetsförfarande är det klart att även du kan göra det. Men saken är den att en personlig kundtjänst kräver lite mer än snabba svar på de frågor som ställs.

Om du inte är på plats och det blir automatiska svar från chattboten eller via mejlen är det verkligen viktigt att du tar till några knep. Försök att:

  • Använda en ton och stil som gör att det blir ett personligt brev från kundtjänst på så vis att det märks att det är du som är avsändaren.
  • Ha med en bild i signaturen på den som svarar. Det här är ju vanligt med chattbots men alltför ofta rör det sig om falska bilder som bara ser tillgjorda ut.
  • Erbjud möjligheten att komma i kontakt med telefon eller berätta när ett svar kan tänkas komma för att öka känslan av personlighet och förtroende.

Bland personliga brev tips för automatiska svar från kundtjänst får vi ofta veta att det är bra att tilltala den som skriver med namn. Det här går ofta att ordna då namn syns i email men det kan bli fel. Om det blir fel känns det verkligen inte som ett personligt och unikt svar. Det blir uppenbart att det är en robot som har svarat.

Ibland är det bättre att hoppa över automatiken

Om du märker att det inte alls blir personliga brev från kundtjänst och bot och att du inte har tid att svara så ofta som du skulle vilja kan det vara bra att hoppa över automatiken. Det kan räcka med ett automatiskt svar som talar om att du svarar så snabbt som bara möjligt.

Related Posts


Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen och för vår marknadsföring. (Läs mer)
Villkor | Kontakt